Welkom, Gast
Expositieforum voor foto's van landschappen. Hier kan men strenge beoordelingen en kritieken verwachten. Plaats hier enkel je beste foto's.
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Zonopkomst

Zonopkomst 1 jaar, 5 maanden geleden #94549

Af en toe probeer ik eens een landschapplaatje te maken,deze keer een zonopkomst.
bargerveen_28_4_10.jpg

Re: Zonopkomst 1 jaar, 5 maanden geleden #94550

Vind dit wel een geslaagde compo. Misschien moet je eens denken aan een grijsgradatiefiltertje. Dan kan de voorgrond net ietsje lichter, is m.i. nog net wat mooier, met die witte mistslierten. Voorgrond komt nu wat donker over en dat vind ik persoonlijk wat jammer.
  • Tom Smit
  • Afwezig
  • Activiteitenteam

Re: Zonopkomst 1 jaar, 5 maanden geleden #94551

Exif??????????????
  • Jos Snijder

Re: Zonopkomst 1 jaar, 5 maanden geleden #94555

Ik heb eigenlijk allleen een uv protector filter,ik weet niet wat dat precies doet.
Had ik die er voor moeten draaien Tom? Kun je ook aangeven wat voor filters ik nodig zou kunnen hebben en waarvoor die dan dienen?
Jos hier zijn de exif,ik vergeet ze er nogal eens bij te zetten.
Canon 17-85 mm
F 10
Sec 1/640
iso 400
bel -0,3
17 mm

Re: Zonopkomst 1 jaar, 5 maanden geleden #94556

Ik wou zondag in het Lauwersmeer-gebied de zonsopkomst gaan fotograferen,als het tenminste niet bewolkt is of het regent.
Heeft iemand nog ideeen waar of op welke plaats ik dit het beste kan gaan doen?

Re: Zonopkomst 1 jaar, 5 maanden geleden #94560

Thanks voor de exif.
Vind de compo heel mooi, met name dat je gebruik maakt van die tak links in beeld.
Geeft net dat beetje extra.

Groet, Jos.
  • Jos Snijder

Re: Zonopkomst 1 jaar, 5 maanden geleden #94564

Hoi Geert, ik ken het Lauwersmeergebied helaas niet goed genoeg om je tips te geven over een lokatie. Wel kan ik je foto van wat commentaar voorzien. De sfeer in je foto is heel fraai door de warme oranje en rode tinten. Hier draagt de mist op de grond ook nog eens aan bij. Ik ben het absoluut met Tom eens dat een grijsgradatie filter (ND grad filter) hier nog een behoorlijke bijdrage aan had kunnen leveren. Je brengt de belichting daar iets meer mee in balans, waardoor je de mistflarden nog beter tot zijn recht kunt laten komen en de lucht nog meer kleur krijgt. Ook zou ik de F waarde wat lager zetten (dus een groter diafragma opening), wat ook nog eens meer kleur in de lucht geeft. Dan moet je opletten dat je je horizon recht houdt, of later in photoshop recht zet. Hij is hier iets uit het lood geslagen. De compositie krijgt inderdaad diepte door de overhangende tak aan de linker kant, maar ik denk dat hier nog wel meer uit te halen was geweest, door nog meer tak bovenin beeld te krijgen (dus verder naar rechts in de foto). Misschien dat je ook nog wel links in beeld een afsluiting van de foto had kunnen maken door ook hier een stuk van de boomstam of takken in beeld te brengen, maar dat weet ik niet geheel zeker, aangezien ik de situatie niet ken. Ik hoop dat je hier iets mee kunt komende zondag.

Groet Jan
bezoek voor meer van mijn fotowerk en mijn weblog ook eens mijn website : www.hollandphotography.eu

Re: Zonopkomst 1 jaar, 5 maanden geleden #94569

Hoi Geert,
Met een protectorfilter bescherm je eigenlijk alleen de voorste lens in je objectief (als je een goede hebt tenminste, anders verkleurt je foto ook nog). Een grijsgradatiefilter is simpel gezegd een stukkie kunststof welke voor een helft "bewolkt" (heb even geen ander woord) is waardoor er door die helft wat minder licht naar binnen komt en dit verder geen invloed zou mogen hebben op je foto. Vergelijk het een beetje (niet te veel) met een soort zonnebril die wat zonlicht voor je ogen tegenhoud. De andere helft is blank en laat dus al het licht door.
Zet je deze voor je lens dan zorg je er voor dat het donkere deel voor het lichte deel van je foto zit, hier dus de lucht met de zon. Hierdoor zal de belichtingstijd iets langer worden omdat het lichtste stuk (de lucht) wat wordt gefilterd door het donkere stuk van de filter. Omdat dus de belichtingstijd wat langer wordt krijgt je onderste gedeelte iets meer licht en wordt dus wat lichter dan nu het geval is.
Deze filters heb je dan ook in een aantal verschillende sterkte van donkerte. Er zijn zelfs filters waarmee je overdag op een zonnige dag het donker kunt laten worden.
Weet niet of je nog mee gaat met de workshop van Bas, maar die zal het zeker laten zien deze filters. En anders een keer op een clubdag.

Je andere vraag over een zonsopkomst in het Lauwersmeer. Ik zelf vind een heel mooi plek bij vakantiepark Suijderoogh. Dit ligt vlak onder Lauwersoog aan de andere kant (onderkant) van het Nieuw Robbengat. Als je naar dit vakantiepark rijd blijf je de weg helemaal volgen tot je niet meer verder kunt (dus niet het vakantiepark in). Je bent dan op een parkeerplaats in het bos (ook mooi trouwens om te wandelen en te fotograferen, veel vlinder, libellen etc.)Ga hier zover mogelijk naar achteren en rechts. Hier is ergens een paadje door het bos/struikgewas heen en je komt dan bij het water terecht. Hier is ook een steigertje. Als je bij dat steigertje bent komt de zon rechts van je op.
Bijgaande foto is gemaakt voor het restaurant Suijderoogh (kon even die andere niet vinden) waar je voor bijrijd. Ben benieuwd naar de resultaten. Ook in de haven zitten nog wel eens vogels die met digiscoping perfect geplaat kunnen worden. Veel plezier zondag daar.
  • Tom Smit
  • Afwezig
  • Activiteitenteam
Laast bewerkt: 1 jaar, 5 maanden geleden Door Tom Smit.

Re: Zonopkomst 1 jaar, 5 maanden geleden #94575

Jos en Tom,bedankt voor alle info/uitleg.Ik ga inderdaad met die workshop op 3 oktober meedoen.
Ik zal binnenkort maar eens zo'n filter aan gaan schaffen denk ik.
Die plek bij het vakantiepark ken ik,zelf dacht ik aan de pier bij paesens/moddergat.
Groeten Geert.

Re: Zonopkomst 1 jaar, 5 maanden geleden #94587

Hoi Geert,
Ben benieuwd. Had er vanmorgen heengewild maar dan moest ik om 03:00 mijn bed uit en dat zag ik even iet zitten.
  • Tom Smit
  • Afwezig
  • Activiteitenteam

Re: Zonopkomst 1 jaar, 5 maanden geleden #94597

Kijk, dit is zoals Natuurfocus bedoel is. Prachtige foto en toch heel goede opbouwende tip. Geweldig!
Ik heb er dan ook niets aan toe te voegen of het moet zijn dat ik die tak links en de uitsnede wel erg goed vind gekozen.
Zelf ben ik helemaal over stag aangaande de filters. Ik heb eerst wat voorzichtige stappen gemaakt met een betaalbaar Cokon systeem maar inmiddels overgestapt op het dure Lee systeem.
Druppel die de emmer deed overlopen was de komst van hun 10 ND filter waar je zelf zo goed als niet doorheen kunt kijken en je dus erg lange sluitertijden kunt gebruiken.
Groeten,
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.80 seconden