Welkom, Gast

Frans boomkikkertje
(1 bekijken) (1) Gast
Expositieforum voor foto's van reptielen en amfibieen. Hier kan men strenge beoordelingen en kritieken verwachten. Plaats hier enkel je beste foto's.
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Frans boomkikkertje

Frans boomkikkertje 1 jaar, 5 maanden geleden #94854

Tijdens mijn vakantie op een camping in Frankrijk en de verkenning ervan zag ik tot mijn grote vreugde dat er op een struik "grote krabbenscheer" erg veel boomkikkers zaten. Vaak terug geweest, op alle tijdstippen waren de beestjes aanwezig, maar door de warmte waren ze ook altijd erg actief.

Dus met statief en zonder flitser werd niet wat, dan maar wat experimenteren.
Deze vond ik wel aardig geworden, het lastige met flitsen is de reflectie van de kikkers.

Als iemand tips heeft over het flitsen houd ik mij aanbevolen, want erg moeilijk.
1/160, f9, iso 250, manueel belicht, geflitst
boomkikker_004.jpg

Re:Frans boomkikkertje 1 jaar, 5 maanden geleden #94855

Ronald ik vind het zo een super mooie foto. Heeft iets exotisch. Prima geflitst.
  • Wicher Folkers

Re:Frans boomkikkertje 1 jaar, 5 maanden geleden #94859

Ronald, mooie artistieke opname van het kikkertje. Flitsen blijft inderdaad heel moeilijk, en ik kan je er dan ook weinig over vertellen. Wat betreft de foto, zoals al gezegd vind ik hem erg artistiek, een heel mooi lijnpatroon in het blad en daarop de donker afstekende kikker. Ik heb wel enkele (opbouwende) kritieken, als je het niet erg vindt. Ten eerste vind ik de kikker net iets te donker aan de rechter kant, het loopt hier wel heel erg dicht met weinig detail meer. Daardoor blijft het gehele beeld wat hangen tussen een silhouet opname of een doortekende opname. Dan zit er links onder de poot van de kikker een storend zwart vlekje, die zou ik even verwijderen als ik jou was. Wat betreft de compositie, zoals gezegd vind ik het al heel mooi met dat lijnenspel als ondergrond, maar ik vraag mij af of je door de camera schuin te houden ten opzichte van het blad en hierdoor een lijnenpatroon van linksonder naar rechtsboven te creeeren (de kijkrichting van mensen) niet een nog veel spannender en boeiende compositie had gekregen. Moet natuurlijk wel kunnen in het veld, ik weet niet of het blad daar zowiezo breed genoeg voor was. Maar al met al is ook dit al een heel fraaie opname, waar ik ook graag mee thuis had willen komen.

Groet Jan
bezoek voor meer van mijn fotowerk en mijn weblog ook eens mijn website : www.hollandphotography.eu

Re:Frans boomkikkertje 1 jaar, 5 maanden geleden #94867

Jan, dank voor je kritiek, kan ik wat mee.
Heb geprobeerd detail in de kikker te laten wat volgens mijn scherm (en histogram) ook zo is, maar ben met je eens dat het op het randje is. Zwart vlekje was mij niet opgevallen, heb je gelijk in.
V.w.b. de compositie, ik heb zoveel foto's van de kikkers kunnen maken dat ik erg veel geprobeerd heb, met name met scherpte/diepte en lichtmogelijkheden. Daarbij zitten zeker de compo's die jij aangeeft.

In dit geval wilde ik de lijnen van het blad laten overheersen, waarbij de kikker toch een belangrijk onderwerp in de foto is. Juist het verloop van licht naar donker spreekt mij hierin aan, met de aandacht op het oog. Wellicht had het blad rechtsonder wat opgelicht moeten worden om dit meer uit te laten komen.
Zo zie je maar dat je op verschillende manieren er naar kunt kijken en dat smaak een belangrijke factor is. Ga er zeker nog even mee aan de slag. Op m'n site heb ik al wat andere exemplaren staan.

Dank voor je reactie

Re:Frans boomkikkertje 1 jaar, 5 maanden geleden #94870

Mooi expiriment en goed gezien.
Wat flitsen betreft kan ik je geen tips geven alleen datgeen wat al eerde een keer de revue heeft gepasseerd bij Natuurfocus m.b.t. een workshop flitsen.
Ik ga er van uit dat dit nog op de planning staat dus zou ik zeggen: geef je tzt daar voor op want volgens mij is flits fotografie een vak apart.

Groet, Jos.
  • Jos Snijder

Re:Frans boomkikkertje 1 jaar, 5 maanden geleden #94875

Mooie onderscheidende foto. Fraai en orgineel
  • Mark van der Walle
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.46 seconden