Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Expositieforum voor foto's van insecten. Hier kan men strenge beoordelingen en kritieken verwachten. Plaats hier enkel je beste foto's.

Onderwerp: verdwaald

verdwaald 7 maanden 1 week geleden #143992

niet direct de photo of my choice maar om twee redenen toch best wel gelukkig mee:

1. In mijn tuin zie ik nooit libellen behalve af en toe een verdwaalde glazenmaker op het eind van het seizoen. Maar bij ons in de buurt nog geen libel gezien dit jaar en vandaag zag ik opeens wat glinsteren in een boom achter mijn huis en ja hoor: een smaragd libel, net uit 'het ei'.

2. ik heb nog steeds een (vermoedelijk beginnners-) haat-liefde verhouding met mijn nieuwe systeemcamera. Ik kom in situaties waarbij ik echt vastloop en geen opname kan maken omdat ik op dat moment het gedrag niet kan verklaren en niet weet hoe ik het op moet lossen. Probleem is dat dat ding zo enorm configurabel is en nog steeds niet alles blindelings kan vinden en/of voor mij optimaal heb ingesteld. Eerst geef ik dan dat ding de schuld dat ie iets niet zou kunnen, maar als ik dan even google of in de handleiding duik dan eindigt het steevast in een 'oh ja'.

Nu zag ik uit het bovenraam dus deze libel, ga naar de kelder om de camera te pakken met de 100-400mm, terug naar boven, snel instellen, raam open en knippen. Verbaasd dat ie op mij had zitten wachten.
Gaf me zelf weinig kans omdat door de wind eea enorm heen-en-weer ging en ik met mijn vorige camera niet zo'n beste ervaring had met 400mm uit de hand. Echter: bingo!

Ik maakte ik de foto eigenlijk alleen om zo beter te zien om wat voor een soort het ging. Was met het blote oog door mij niet te zien. ("er zit daar een libel") Aangezien de afstand tot de libel zeker wel

5m was heb ik wat meer moeten croppen dan ik mezelf normaal toesta, maar verder eigenlijk niets aan nabewerking hoeven te doen.
Maakt me toch weer heel tevreden met de keuze van de camera ;) Enige echte kritiekpunt die nog steeds overeind staat is de enorm beperkt accu duur. Door maar te zorgen dat je voldoende geladen accu's bij je hebt kan je er omheen, maar als ik een dag aan het schieten ben dan gaat het echt heel hard. Zeker als ik met macro bezig ben en dat ding dus eigenlijk continue actief bezig is. Ik heb dan 6 accu's en dat is geen overbodige luxe....

1/600, f8, iso500, 400mm
  • Fred van Rooijen
  • Fred van Rooijen's Profielfoto
  • Activiteitencommissie
gr
Fred
The administrator has disabled public write access.

verdwaald 7 maanden 6 dagen geleden #143994

Herkenbaar verhaal Fred. Een nieuwe camera en zeker de overstap naar een ander systeem levert in het begin altijd problemen op, omdat je moet wennen aan andere instellingen enz. Mijn ervaring is dat dit na verloop van tijd goed komt! Het werken met een systeemcamera bevalt mij prima. Geduld dus...
Je ervaring met de accuduur herken ik niet. Bij mijn Olympus OMD-EM10 ll heb ik drie accu's en die zijn voldoende om zeker twee dagen heel veel foto's te maken. Na een dag fotograferen hoef ik bijna altijd maar één accu op te laden.
  • Ab Wisselink
  • Ab Wisselink's Profielfoto
  • Platinum lid

verdwaald 7 maanden 6 dagen geleden #143996

Hij staat er goed scherp op Fred.
En heel herkenbaar. Ik moet ook nog steeds nadenken bij gebruik en instellen. Maar het gaat steeds beter. En ja, die accu is snel leeg. Ik zet overigens wel steeds mijn camera uit, als ik bv even loop en dus niet direct bezig ben met fotograferen.
Komt goed allemaal.
gr. Burry
  • Burry van den Brink
  • Burry van den Brink's Profielfoto
  • Platinum lid
groetjes
Burry van den Brink
www.blikopbuiten.nl

verdwaald 7 maanden 6 dagen geleden #143998

Compacte camera => compacte accu. De beperkte accuduur is een berucht issue van dit specifieke model en minder dan bij vergelijkbare systemen. 'Via Google' was ik vooraf gewaarschuwd en vond het iets waar je mee om kunt gaan en geen showstopper.
De keuze bewust gemaakt met deze wetenschap, dus mopper ik er (bijna) niet over. Zo erg had ik het dus ook weer niet verwacht. :ohmy: Is ook niet met een firmware update op te lossen denk ik, tenzij er ergens echt een fout zit, maar dan was daar al wel een oplossing voor vrijgegeven.

Accuduur kan gerekt worden door allerlei besparende settings en door zaken uit te schakelen maar dat vind ik een verkeerd uitgangspunt en verwissel dan liever een keer extra. Alleen bij zaken waarbij de camera lang onafgebroken in de lucht moet blijven (video/timelapes etc) kan het blokkerend zijn. Moet ik dan maar een oplossing voor zien te bedenken. Wordt knutselen..
  • Fred van Rooijen
  • Fred van Rooijen's Profielfoto
  • Activiteitencommissie
gr
Fred
Laatst bewerkt: 7 maanden 6 dagen geleden door Fred van Rooijen.

verdwaald 7 maanden 6 dagen geleden #143999

Ja ik vind die accuduur ook lastig, maar er valt mee te leven. Het weegt niet op tegen de prestaties van de Fuji. Ik heb nu de x-t2. En al die knoppen en instellingen gaan tzt waarschijnlijk na een tijdje ook automatisch.
gr. Burry
  • Burry van den Brink
  • Burry van den Brink's Profielfoto
  • Platinum lid
groetjes
Burry van den Brink
www.blikopbuiten.nl

verdwaald 7 maanden 1 dag geleden #144026

Herkenbaar en het mooie is dat het qua gebruik ook allemaal goed komt. Inmiddels al helemaal gewend aan de X-T2 en weet ik de instellingen steeds makkelijker te vinden. Inderdaad in het begin een hoop gezoek. Ook het batterij probleem met de X-T2 is heel herkenbaar. Maar met 4 batterijen op een dag kan ik mij heel aardig redden.

Voor de X-T2 gebruikers is er overigens net firmwareversie 4.0 uit. gemakshalve ook maar even op dit forum geplaatst.

Enne.. je foto is schitterend Fred!

Groet, Koos
  • Koos Ouwens
  • Koos Ouwens's Profielfoto
  • Activiteitencommissie