Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Expositieforum voor foto's van insecten. Hier kan men strenge beoordelingen en kritieken verwachten. Plaats hier enkel je beste foto's.

Onderwerp: blauwtje

blauwtje 2 maanden 1 week geleden #144187

Niet erg origineel maar ik blijf het erg leuk vinden om mee bezig te zijn.

Mijn grootste vijand was helaas de wind dus ik had best wel wat 'bewogen' foto's.

80mm 1/200 f5.6 iso800
  • Fred van Rooijen
  • Fred van Rooijen's Profielfoto
  • Platinum lid
gr
Fred
Laatst bewerkt: 2 maanden 1 week geleden door Fred van Rooijen.
The administrator has disabled public write access.

blauwtje 2 maanden 1 week geleden #144190

Mooie foto, Fred.
Jammer van de wind, maar zo te zien heb je goed de tijd genomen; deze is werkelijk haarscherp !
Mooie symmetrie ook met die vage bloem in de achtergrond.

Ik moet nu toch ook maar 's aan vlinders beginnen na al die libelles... :)
  • Hendrik Hazenberg
  • Hendrik Hazenberg's Profielfoto
  • Nieuw lid

blauwtje 2 maanden 1 week geleden #144191

Prachtige foto van het blauwtje! Hoezo niet origineel? Omdat ze zoveel worden gefotografeerd?
Elke foto is uniek en elk moment dat de fotograaf deze foto maakt ook.
Ik vind de compositie heel mooi, met de herhaling van het heidestruikje. En door de lichte achtergrond komt het blauwtje heel mooi uiit "de verf".

Groetjes,
Linda
  • Linda Hazenberg
  • Linda Hazenberg's Profielfoto
  • Platinum lid
If you truly love nature , you will find beauty everywhere.
Vincent v.G.

blauwtje 2 maanden 1 week geleden #144197

Precies wat Linda zegt, heerlijke foto. Mooie compo en scherpte.
  • Desiree Adam-Vaassen
  • Desiree Adam-Vaassen's Profielfoto
  • Bestuur
  • Smile..

blauwtje 2 maanden 6 dagen geleden #144201

dank jullie wel!! :)

Los van de bewegingsonscherpte had ik door de wind eigenlijk nog meer moeite met de compositie. Als je probeert een redelijk formaat vullende opname te maken en de boel beweegt op zo'n korte afstand constant op-en-neer dan is dat heel lastig om die goed te bepalen en dan ook nog op het juiste moment te knippen. Dat laatste doe je dus een aantal keren in de hoop dat de scherpe en vlinder op de juiste plek samenvallen.. Komt dus ook wel het nodige geluk bij kijken. B) .

@Linda
Hoezo niet origineel? Omdat ze zoveel worden gefotografeerd?
haha, eigenlijk wel ja en ik denk zelf toch echt dat deze in dat rijtje thuis hoort.

Daar wil ik uiteraard helemaal niet mee zeggen dat tussen dat rijtje geen hele mooie foto's kunnen zitten en het niet de moeite waard is om er mee bezig te zijn of om naar te kijken!

Het blijft inmiddels wel een behoorlijk uitdaging om van dit soort onderwerpen een onderscheidende foto te maken, eentje die écht opvalt.
Zelfde geldt - naar mijn mening - ook wel voor foto's van bv libelles/juffers, de bekende vogel op een stok (de ijsvogel..?) etc.
Heeft natuurlijk ook heel veel te maken met de biotoop, de vorm van het onderwerpf, etc. Je moet het voor een belangrijk deel doen met wat je aantreft. Door te zorgen dat je over de nodige kennis van je onderwerp beschikt nemen vermoedelijk de kansen wel aanmerkelijk toe..

- Als je bv een libel een beetje op formaat echt helemaal scherp wil hebben dan lukt dat eigenlijk alleen maar als je volkomen haaks op het dier staat. Dat kan overigens op zich al een knap lastige opgave zijn maar levert vooral ook direct een behoorlijke beperking op in de mogelijkheden tav het standpunt-

Zonder dat je direct met een onderscheidende foto thuis komt kun je er natuurlijk ontzettend veel plezier aan beleven en heel veel voldoening geven.
Zowel het ermee bezig zijn (lekker in de natuur prutsen, kennis opdoen van die natuur, idem van het fotograferen, etc) als de tevredenheid (of frustratie..) over het uiteindelijke resultaat.
Ook als is ie misschien....: niet origineel. :laugh:
  • Fred van Rooijen
  • Fred van Rooijen's Profielfoto
  • Platinum lid
gr
Fred