Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Expositieforum voor foto's van insecten. Hier kan men strenge beoordelingen en kritieken verwachten. Plaats hier enkel je beste foto's.

Onderwerp: Weidebeek

Weidebeek 1 week 3 dagen geleden #144193

Omdat ik ter plekke een laag standpunt kon innemen, ben ik vanmorgen even blijven hangen bij de dartelende weidebeekjuffers bij de Doorbraak.
Vaak komt een individu telkens terug op het zelfde bloempje, sprietje of takje. Dat maakt het makkelijk om een compositie en een achtergrond te kiezen.
Het is me alleen niet gelukt de gele bloemknop niet over te belichten. Voor HDR / bracketing bewogen het onderwerp en de fotograaf te veel.

1200 mm, ISO 400, F/5.6, 1/640 sec. (0 EV)
  • Michel Wissink
  • Michel Wissink's Profielfoto
  • Platinum lid
  • Leven zonder spiegelreflex; het kan!
Groeten,
Michel
Laatst bewerkt: 1 week 2 dagen geleden door Michel Wissink.
The administrator has disabled public write access.

Weidebeek 1 week 2 dagen geleden #144196

Maar geweldig moment, en prachtige compo. Ik vind je andere met de open bloem ook erg mooi, had je er best bij kunnen zetten ;-)
  • Desiree Adam-Vaassen
  • Desiree Adam-Vaassen's Profielfoto
  • Bestuur
  • Smile..

Weidebeek 1 week 2 dagen geleden #144198

Mooi Michel ! Hele fraaie achtergrond! En door het lage standpunt een prachtige compositie.
  • Linda Hazenberg
  • Linda Hazenberg's Profielfoto
  • Platinum lid
If you truly love nature , you will find beauty everywhere.
Vincent v.G.

Weidebeek 1 week 2 dagen geleden #144200

Hoi Michel.

In dit geval zou ik zeker een foto gemaakt hebben zonder overbelichting van die knop. (die heb je misschien ook wel..)
Ik weet dat jij meestal of nooit gebruik maakt van RAW bestanden dus hier vermoedelijk ook niet.
Zelfs al werk je met RAW en ben je in staat die overbelichting de baas te zijn dan verlies je hier vermoedelijk toch de detail.

Het nagenoeg enige donkere in je onderwerp zijn de blauwe vleugeltjes die op zuich van zichzelf veel detail hebben. Als je heel krap hebt belicht dan kun je de boel aardig oplichten en de mogelijk ook de onderbelichte delen, waarin de ruis hier vermoedelijk nauwelijks zal opvallen, nog behoorlijk ophalen.

de ruis zal vooral ook kleurruis zijn en rood bevatten:
-> zit verder geen rood in je foto dus je kunt denk ik domweg de verzadiging van rood (HSL) flink terugschroeven. Zelfs kun je met de helderheid (HSL) ook nog wel wat spelen om het grijsniveau van dat rood (..) in de omgeving te laten wegvallen.
-> kleurruis kun je over het algemeen grof filteren (lekker opschroeven) zonder dat je het erg ziet.
-> de blauwe kleurruis in de blauwe vleugels zal ook niet heel veel kwaad doen.
Klinkt misschien wat ingewikkeld maar gewoon even aan de knoppen schuiven en goed kijken wat er gebeurd.. B)
Ik denk dat je al met al weinig last zal hebben van extra ruis omdat je onderbelichting weer opheldert wat meestal niet is aan te raden.

Misschien sla ik de plank niet helemaal raak hoor maar ik zou het zeker even proberen als je toevallig nog een wat onderbelicht exemplaar hebt. Daar heb je meer controle over dat overbelichte ding. (als je je daaraan stoort tenminste..)
  • Fred van Rooijen
  • Fred van Rooijen's Profielfoto
  • Platinum lid
gr
Fred